Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om Easyroad. Har du inte fått din fråga besvarad här nedan så kan du klicka här för att komma till kontaktsidan.

Användarguider för nedladdning

Hämta en användarguide för easyroad här: Easyroad användarguide och en instruktion på hur du gör för att Installera Easyroad kategoriväljare (Widget)

  1. Vilka bilar fungerar Easyroad till? Easyroad fungerar med alla bilmodeller som har en ODB -kontakt. OBD-standarden (On-Board-Diagnostics) infördes 1996 i USA och 2001 i Europa.
  2. Hur vet jag att ni inte samlar in data om min bil och säljer vidare till tredje part? Vi samlar inte in någon data från ditt fordon annat än för att kunna tillhandahålla tjänsten åt våra användare. Läs gärna vår säkerhetspolicy här.
  3. Varför är inte mätarställningen i Easyroad samma som bilens? Easyroad försöker hämta fordonets mätarställning elektroniskt via bilens OBD-kontakt. Om bilens system inte erbjuder denna funktion så beräknas mätarställningen baserat på utförda resor. Resornas längd kalkyleras utifrån hastighetsmätaren som är det mest tillförlitliga sättet, eftersom en GPS saknar täckning i exempelvis tunnlar. Fordonets mätarställning påverkas av hjuldiameter och är således inte heller fullt korrekt. Denna avvikelse i mätarställningen påverkar inte din bevismöjlighet vid en revision utan ses som tillräckligt tillförlitlig.
  4. Varför finns det krav på körjournal? Skatteverket kräver att du som har förmånsbil eller använder ett fordon tillhörande ett företag ska kunna visa att fordonet bara används i tjänsten, eller både privat och i tjänsten. Ett fordon som används privat ska förmånsbeskattas.
    En körjournal krävs för att du vid en skatterevision ska kunna styrka hur fordonet används och för att förenkla hanteringen på ekonomiavdelningen eller hos ditt leasingbolag.
  5. Var sitter OBD-porten i min bil? OBD-porten sitter i närheten av förarplatsen, oftast under rattstången. Ibland kan den även sitta bakom en lucka. Du kan få hjälp att hitta din OBD-port med hjälp av denna guide: http://www.wikiobd.co.uk/manufacturers.php?pt=1
  6. Hur väljer jag kategori mellan privat- och tjänsteresa i körjournalen? I Easyroadappen väljer du själv vilka dagar och mellan vilka tider som en viss kategori skall gälla. Du kan t.ex. ställa in att måndag till fredag mellan kl 8-17 gäller kategori Tjänst. Du kan när som helst i efterhand manuellt redigera en eller flera resors kategori. Du kan även installera en smart knapp i mobilen s.k. Widget för att hantera kategorier.
  7. Till vilka mobiltelefoner fungerar appen? Easyroadappen finns på Apple App Store för iPhone (krav iOS 7 eller senare) och på Google Play för Android-mobiler (krav Android version 4.0 eller senare).
  8. Jag ser inte mina resor i appen, vad kan vara fel? Börja med att kontrollera att Easyroad enheten är ansluten i fordonets diagnosuttag. Enheten aktiveras under din första resa och då kan det dröja upp till 20 minuter innan det dyker upp information i appen på din smartphone. Tänk på att en resa behöver vara avslutad före den syns.
  9. Jag hittar inte mitt återställda lösenord? Inom ett par minuter från att du begärt att få ett nytt lösenords så skickas ett återställningsmeddelande från oss till din e-postadress. Om du inte får meddelandet i din inkorg så kontrollera om meddelandet hamnat i skräpkorgen. Du bör även kontrollera dina e-postinställningar för att framöver inte få e-postmeddelanden från Easyroad i din skräppost
  10. Hur flyttar jag min enhet till en annan bil? Flytta din enhet från den gamla fordonet till den nya. Så fort du påbörjar resan i det nya fordonet så uppdateras data automatiskt om resan precis som vanligt. Under Inställningar och Aktivt fordon så har nu ytterligare ett fordon lagts till. Du kan behöva ange registreringsnummer och mätarställning för det nya fordonet.
  11. Varför syns inte start- och slutadress för resan i körjournalen? Easyroad använder en inbyggd GPS för att lokalisera din position. Beroende på mottagningsförhållanden och hur länge fordonet varit igång så kan mottagningen påverka den exakta positionen. Vid korta resor och i sällsynta fall så kan det förekomma att adresserna inte hinner noteras. Detta påverkar dock inte körsträckan eller körjournal utan påverkar enbart start-/stoppadressen som används för att förenkla för dig var ”du startade”. För att beskriva djupare så använder Easyroad en teknik som innebär att efter 4 timmar då bilen varit avstängd sätts GPSen i sömnläge för att spara på bilens batteri. Detta sömnläge gör att antennstyrkan blir lägre och nästa gång du startar bilen tar det några minuter innan den exakta positionen har hittats.
  12. Varför stämmer inte alltid startadressen? Easyroad använder en inbyggd GPS för att hitta ditt fordons position. Beroende på mottagningsförhållanden och hur länge fordonet varit igång så kan mottagningen påverka den exakta positionen. Detta påverkar dock inte körsträckan eller körjournal utan påverkar enbart start-/stoppadressen som används för att förenkla för dig var ”du startade”. Avvikelsen brukar normalt sett bara vara gatunummer och inte gatuadress. Easyroad använder en teknik som innebär att efter 4 timmar då bilen varit avstängd sätts GPSen i sömnläge för att spara på bilens batteri. Detta sömnläge gör att antennstyrkan blir lägre och nästa gång du startar bilen tar det några minuter innan den exakta positionen har hittats.
  13. Hur gör jag för att installera Easyroads kategoriväljare s.k. widget? Läs användarguiden "Installera Easyroad kategoriväljare" längst upp på denna sida.